25 آوریل 2024- مطالعه ی جدید منتشر شده در JAMA Network Open نشان می دهد که درمان پوکی استخوان با دنوزوماب با خطر کمتر ابتلا به دیابت به ویژه در میان بیماران مسن، مرتبط است.

دنوزوماب (Denosumab)، یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی علیه لیگاند گیرنده فعال کننده‌ فاکتور هسته‌ای kB یا RANKL، است- یک داروی antiresorptive که به طور گسترده برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود. مطالعات پیش بالینی اخیر نشان داده اند که مهار سیگنال‌دهی RANKL باعث بهبود حساسیت به انسولین، تحمل گلوکز و تکثیر سلول‌های β می‌شود، که نشان می‌دهد دنوزوماب ممکن است هموستازی گلوکز را بهبود بخشد. با این حال، مشخص نبود که آیا دنوزوماب خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد یا خیر.

این مطالعه برای ارزیابی تاثیر مصرف دنوزوماب بر خطر ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به پوکی استخوان انجام شد. این مطالعه ی همگروهی با تطبیق امتیاز تمایل در سراسر کشور تایوان از داده‌های اداری پایگاه داده های تحقیقاتی بیمه سلامت ملی تایوان استفاده کرد. بیماران بزرگسالی که بین سال‌های 2012 تا 2019 دنوزوماب را برای درمان پوکی استخوان در تایوان دریافت کردند، در این مطالعه وارد شدند. برای از بین بردن سوگیری ذاتی از مخدوش شدن با اندیکاسیون، بیماران با توجه به وضعیت تجویز دوز دوم دنوزوماب، در یک گروه درمانی (34255 بیمار که درمان دنوزوماب را شروع کردند و به آن پایبند بودند) و یک گروه مقایسه (34255 بیمار که درمان دنوزوماب را شروع کردند اما پس از دوز اولیه آن را قطع کردند) طبقه‌بندی شدند. تطبیق امتیاز تمایل برای متعادل کردن ویژگی‌های بیمار و کنترل عوامل مخدوش‌کننده انجام شد.

پیامد اولیه رخداد دیابت بود که نیاز به درمان با داروهای ضد دیابت داشت. یک مدل خطرات متناسب کاکس برای تخمین نسبت خطر (HR) برای دیابت مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها از 1 ژانویه تا 30 نوامبر 2023 تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

 پس از تطبیق امتیاز تمایل، 68510 بیمار وارد این مطالعه شدند(میانگین سنی 77.7سال؛ 57762 [84.3٪] زن). در طول میانگین دوره یپیگیری 1.9 سال، 2016 بیمار در گروه درمان به دیابت و 3220 بیمار در گروه مقایسه (نرخ بروز، 35.9 در مقابل 43.6 در هر 1000 نفر-سال) به دیابت مبتلا شدند. نسبت به گروه مقایسه، درمان دنوزوماب با خطر کمتر ابتلا به دیابت مرتبط بود(HR، 0.84؛ 95% فاصله اطمینان(CI)، 0.78-0.90).چندین تجزیه و تحلیل حساسیت نیز نتایج مشابهی را در مورد کاهش خطر دیابت مرتبط با درمان دنوزوماب نشان داد.

نتایج حاصل از این مطالعه کوهورت که نشان می‌دهد درمان دنوزوماب با خطر کمتر ابتلا به دیابت مرتبط است، ممکن است به پزشکان کمک کند تا یک داروی ضد پوکی استخوان مناسب را برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان انتخاب کنند و در عین حال خطر دیابت را نیز در نظر بگیرند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/treatment-of-osteoporosis-with-denosumab-associated-with-lower-risk-of-incident-diabetes-especially-among-elderly-jama-127412